Dieta przy menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać?

Wiele kobiet zastanawia się nad tym, czy dieta na menopauzę ma znaczenie. Okazuje się jednak, że jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ wiele pań ma predyspozycje do nabierania nadprogramowych kilogramów w tym czasie. Warto zatem zrobić wszystko, żeby poczuć się lepiej w swoim ciele, a przede wszystkim poprawić swoje własne samopoczucie.

Menopauza to czas, który spotka każdą kobietę. Nie jest to choroba. Wiąże się jednak z ustaniem cyklu miesiączkowego. To w tym czasie stopniowo wygasa progesteron oraz estrogen, które są produkowane przez jajniki. Niestety, często wiąże się to z widocznym pogorszeniem stanu zdrowia, ale również samopoczucia. Warto zatem zadbać o zdrową dietę w tym czasie i o odpowiedni styl życia, żeby poprawić swoją kondycję fizyczną i po prostu poczuć się lepiej we własnym ciele.

Dieta przy menopauzie – jakie ma znaczenie?

Właściwy sposób żywienia to klucz do dobrego samopoczucie, o czym każda osoba powinna pamiętać każdego dnia. To ważne, żeby przestrzegać właściwych zasad i prowadzić zdrowy styl życia. W ten sposób można uniknąć wielu różnorodnych chorób, a przede wszystkim poczuć się znacznie lepiej w swoim ciele. Żywność to ogrom cennych dla zdrowia substancji odżywczych. Często mogą one wspomagać również współczesną farmakoterapię lub nawet ją zastąpić, a to wszystko bez uciążliwych skutków ubocznych. Dieta przy przedwczesnej menopauzie ma zatem ogromne znaczenie. Może znacząco ograniczyć jej skutki i sprawić, że samopoczucie kobiety widocznie się poprawi, co ma ogromne znaczenie na co dzień.

Przede wszystkim warto wiedzieć o tym, że właściwe jedzenie może złagodzić przebieg wielu różnorodnych dolegliwości, takie jak bezsenność, drażliwość, ale również uczucie gorąca. W okresie menopauzy u kobiet nierzadko pojawiają się różnego rodzaju schorzenia, takie jak nowotwory, osteoporoza czy choroby serca oraz układu krążenia. Dzięki właściwej diecie możesz to ryzyko widocznie zmniejszyć.

Jaka dieta przy menopauzie? Poznaj podstawowe zasady

Jadłospis w diecie przy menopauzie powinien być odpowiednio skomponowany. Przede wszystkim należy go dopasować indywidualnie do swoich własnych preferencji. Najważniejsze jest to, żeby dostarczyć organizmowi właściwych składników odżywczych oraz cennej dla zdrowia energii. Dieta przede wszystkim powinna zapobiegać ryzyku wystąpienia nadwagi. To ważne, ponieważ otyłość prowadzi do ogromu różnorodnych, niebezpiecznych chorób. Warto zatem postawić na spożywanie produktów, które są bogatym źródłem fitoestrogenów, które są podobne do żeńskich estrogenów.

Twoja codzienna dieta powinna być bogata w witaminę E, a także selen, który wspomagają walkę z osłabieniem włosów, paznokci, a także pogorszeniem stanu skóry. Nie bez znaczenia jest także jedzenie produktów bogatych w cynk, krzem, witaminę C, a także nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3.

Co jeść przy menopauzie, a czego unikać?

Najlepsza dieta przy menopauzie jest bogata w soje oraz jej przetwory. Może to być tofu, a także mąka sojowa. Istotne jest również spożywanie dużej ilości siemienia lnianego. Dlaczego to ważne? To właśnie one zawierają w sobie fitoestrogeny. Oczywiście warto włączyć do swojej codziennej diety również czosnek, sezam, suszone morele, pistacje, komosę ryżową, a także brokuły. One wszystkie są bardzo zdrowe, a także mają pozytywny wpływ na dobre samopoczucie każdej kobiety.

Witamina B6 również jest bardzo istotna i nie należy jej pomijać. Można ją z powodzeniem znaleźć w wielu produktach zbożowych, które są przygotowywane z pełnego przemiału. Mowa tutaj przede wszystkim o razowym pieczywie, kaszach, a także płatkach owsianych. Bogate w witaminę B są również drożdże, szpinak, a także orzechy włoskie.

Nie zapominaj również o magnezie, który znajdziesz w produktach zbożowych, ale nie tylko. Jego źródłem jest także gorzka czekolada, orzechy, pestki dyni czy nasiona roślin strączkowych, które będą wspaniałym urozmaiceniem diety każdego człowieka. Z kolei selen warto spożywać wraz z orzechami brazylijskimi. Okazuje się jednak, że można go także znaleźć w żółtkach jaj. Cennym składnikiem dla Twojego organizmu jest również witamina E. Ona z kolei znajduje się w pestkach czy tłoczonych na zimno olejach, zarodkach pszenicy oraz awokado.

Dieta przy menopauzie to wyeliminowanie alkoholu ze swojego życia. Lepiej jest także zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności, a więc wszelkiego rodzaju słonych przekąsek oraz fast foodów. Dobrym pomysłem jest także odstawienie słodyczy, który wywołują szybkie tycie, a w szczególności zwiększają otyłość brzuszną w okresie klimakterium. To jednak nie wszystko, ponieważ słodycze często są również związane z pojawieniem się różnego rodzaju chorób dieto zależnych.

Skuteczna dieta przy menopauzie to przede wszystkim zdrowe i pyszne posiłki, które są skomponowane ze świeżych owoców oraz warzyw. Warto w tym wszystkim zadbać o sporą różnorodność, ponieważ jest to najlepszy sposób na to, żeby codzienny jadłospis się nie znudził. Jeżeli zależy Ci na tym, aby dodatkowo schudnąć, nie zapomnij również o regularnym spożywaniu posiłków. Dzięki temu poczujesz się znacznie lepiej w swoim ciele.

Jeżeli cierpisz na uderzenia gorąca, postaraj się wyeliminować ze swojego codziennego jadłospisu ostre dania, a w szczególności te bardzo pikantne, gorącą herbatę oraz kawę, a w szczególności alkohol.

Przykładowy jadłospis przy menopauzie

Jadłospis może być naprawdę bardzo prosty, ale również pyszny. Twój dzień może wyglądać następująco:

Śniadanie – owsianka, w której nie brakuje wspaniałym fitoestrogenów,

Drugie śniadanie – śledzie w oleju lnianym,

Obiad – spaghetti tofunesse, który jest bardzo proste do przygotowania. Najpierw pokrój cebulę w kostkę, a następnie podduś ją na patelni. Dodaj pokruszone tofu i całość zalej pomidorami z puszki. Duś danie pod przykryciem przez około dziesięć minut. Możesz je podawać z ugotowanym strączkowym, razowym albo gryczanym makaronem. Całość warto posypać płatkami drożdżowymi.

Kolacja – kanapki z twarożkiem z tofu z suszonymi pomidorami, a także olejem lnianym. Możesz do niego dodać również pokrojone oliwki. Całością posmaruj kanapki.

Jakie suplementy warto włączyć w codzienną dietę przy menopauzie?

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że przekwitanie jest absolutnie normalnym procesem, który prędzej czy później towarzyszy każdej kobiecie. Oczywiście może się spotkać z koniecznością włączenia farmakoterapii. Jednak nie zawsze tak jest, a dieta może zdziałać w tym przypadku prawdziwe cuda. Na szczęście nie musi to znacznie utrudnić Twojego codziennego funkcjonowania. Najważniejsze jest bowiem to, żeby wspomóc łagodzenie objawów menopauzy. Dieta przy menopauzie nie zawsze będzie jednak wystarczająca. W takiej sytuacji warto również zdecydować się na odpowiednio dobrane suplementy diety, które mogą zdziałać prawdziwe cuda.

Bez recepty w aptekach możesz z powodzeniem znaleźć suplementy na menopauzę z fitoestrogenami. To właśnie one znacznie łagodzą różnorodne objawy menopauzy. Przede wszystkim zmniejszają występowanie objawów takich ja uderzenia gorąca, rozdrażnienie, skłonność do wybuchów czy problemy z zasypianiem, co również często się zdarza u wielu różnorodnych kobiet.

Suplementy będą skuteczne, jeżeli włączysz je do odpowiedniego zbilansowanej diety, której nie da się nimi zastąpić. Przede wszystkim kapsułki powinny jednak zawierać również bardzo duży wybór różnorodnych ekstraktów z naturalnych roślin, witaminy, a także szereg innych, potrzebnych składników. W szczególności będzie to witamina E, która nie bez przyczyny jest nazywana witaminą młodości. Wspaniale niweluje uderzenia gorąca, suchość pochwy, a także skutecznie zwalcza oznaki pierwszego starzenia się skóry. Z kolei witaminy z grupy B mają za zadanie uzupełniać niedobory, który mogą skutkować zaburzeniami układu nerwowego.

Produkty, które warto jeść podczas menopauzy

Poniżej przedstawiamy zestawienie produktów, z których warto komponować swoje codzienne posiłki. Najważniejsze jest jednak to, żeby zadbać o ich różnorodność, tak aby dania Ci się nie znudziły. Bardzo ważne jest w tym przypadku nie tylko Twoje zdrowie fizyczne, ale również psychiczne, a więc zadbaj o to, ciesząc się doskonałą kondycją swojego ciała oraz psychiki.

Podczas przekwitania warto regularnie sięgać po takie artykuły, jak: owoce, a w szczególności jabłka, pomarańcze, morele, czereśnie, wiśnie, truskawki, śliwki, a także żurawina. Nie zapominaj również o regularnym spożywaniu tłustych ryb morskich, takich jak makrela, tuńczyk, śledź oraz szprotka. Warto sięgać także po nasiona lnu i chia. Jeżeli chodzi o pieczywo, to tutaj polecamy razowy chleb jęczmienny, chleb gryczany oraz bułki grahamki. Oczywiście dobrym pomysłem jest także sięganie po nabiał. W szczególności będzie to chude mleko krowie, kozie, a także sojowe. Zdrowa dla Ciebie będzie również maślanka, jogurty niesłodzone, kefiry, a także kwaśne mleko. Jeżeli nie masz czasu, ani ochoty na samodzielne przygotowywanie zdrowych i pysznych posiłków, postaw na Fit Apetit. To właśnie u nas możesz liczyć na wspaniałe dania, dzięki którym zadbasz o swoje zdrowie i dobre samopoczucie.

Z tych wszystkich pysznych i zdrowych produktów możesz skomponować wspaniałe dania, które sprawią, że poczujesz się znacznie lepiej w swoim ciele. Przede wszystkim nie nabierzesz nadmiaru zbędnych kilogramów, co jest bardzo istotne w przypadku każdej osoby. Pamiętaj również o tym, żeby w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów, skonsultować się z lekarzem. Odpowiednia dieta nigdy nie zastąpi wizyty u specjalisty!

Czytaj więcej:

Zamów zestaw
Próbny
Sprawdź
Zobacz gdzie
Dowozimy
Sprawdź

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.