Potas – jakie są jego główne właściwości?

Odżywianie człowieka ma ogromne znaczenie i może wydawać się, że dotyczy przede wszystkim tego, aby w diecie znalazło się sporo warzyw i owoców. Ma to oczywiście istotną rolę, ponieważ przekłada się bezpośrednio na to jakie pierwiastki dostarczamy do naszego organizmu. Większość społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy z tego jakie mikroelementy czy makroelementy powinny budować nasze ciało, a o większości niedoborów dowiaduje się podczas wizyty na badaniach krwi. Tego typu aspekty mają natomiast kluczowy udział w tym w jakim stanie jest nasze zdrowie, a także następnie jak się czujemy czy też wyglądamy. Sporo pierwiastków pomijanych w diecie może odbijać się przykładowo w wypryskach na twarzy czy bardzo popularnym w ostatnim czasie problemie dotyczącym wypadania włosów. Jak widać dieta pudełkowa nie może składać się z przypadkowych wariantów. Dobrze jest, aby była przemyślana i zawierała zarówno produkty pełne witamin jak również te mniej zdrowe przekąski – raz na jakiś czas. Utrzymanie takiego balansu powoduje, że nie traci się apetytu, a dieta zawsze jest ciekawa. Jednym z makroelementów, o który należy zadbać realizując dla siebie jadłospis jest potas. Ma on szerokie zastosowanie, dzięki któremu w komórkach naszego ciała dochodzi do wymiany impulsów elektrycznych. Nie należy także zapominać o tym, że norma potasu powoduje, że zachowane zostaje prawidłowe ciśnienie krwi czy też napięcie w mięśniach. Potas we krwi pomaga zatem uporać się z różnymi dolegliwościami dzisiejszych czasów. Życie w akompaniamencie natłoku obowiązków sprzyja powstawaniu sytuacji stresowych, a długotrwały stres ma niszczący wpływ na zdrowie i głównie ciśnienie.

Jak objawia się niedobór potasu w organizmie?

Z racji, tego, że potas w organizmie pełni wiele funkcji jego brak może stać się uciążliwy. Na ogół rzadko dochodzi do sytuacji, że niedobór potasu występuje, ponieważ można go łatwo znaleźć w wielu produktach spożywczych. Dzieje się tak przede wszystkim u osób, u których występują różnego rodzaju zaburzenia odżywiania takie jak anoreksja czy bulimia. Są to sytuacje, w których naturalne funkcjonowanie układu pokarmowego jest zaburzone poprzez wymioty czy unikanie posiłków. Najczęstszą przyczyną naszego złego samopoczucia staje się wówczas hipokaliemia będąca następstwem tego, że brak potasu w organizmie powstał. Objawy braku potasu wcale nie muszą być mocno zauważalne czy dokuczliwe. Są to przykładowo drgania powiek, niewielkie skurcze. Jeśli natomiast nie zareagujemy wystarczająco wcześnie tego typu problemy zaczną się pogłębiać. Brak potasu objawy mogą wówczas przejawiać się w postaci zaburzeń rytmu serca, kłopotów z uregulowaniem ciśnienia tętniczego, osłabieniem mięśni oraz ich drganiem podczas spoczynku czy też bolesnymi skurczami. Dolegliwościami, które mogą nie być początkowo wiązane z brakami potasu jest zmęczenie, senność, a także trudności ze skupieniem się. Należy pamiętać, że niedobór potasu objawy nie muszą pojawiać się w początkowej fazie, dlatego warto regularnie wykonywać badania, aby kontrolować swoją gospodarkę oraz stan zdrowia. Narażone na wypłukiwanie się potasu z organizmu są osoby cierpiące na częste biegunki, choroby nerkowe, uzależnienia, a także osoby przyjmujące leki mające działanie moczopędne. Potas niedobór w dłuższym okresie czasu może być niebezpieczny.

Objawy nadmiaru potasu z jakimi najczęściej można się spotkać?

Duża część osób może wychodzić z założenia, że dobrych składników nigdy za wiele. Jest to bardzo zgubne myślenie także jeśli chodzi o dostarczanie witamin i minerałów do organizmu. Jest to powód, dla którego catering dietetyczny zawsze powinien być tworzony w sposób bardzo zindywidualizowany, aby dostarczać tego czego akurat potrzebuje ciało i zdrowie. Nadmiar potasu objawy to podobnie jak w przypadku niedoboru potasu mogą być problemy związane z zaburzeniami rytmu serca. Nadmiar potasu i związane z nim trudności określane są mianem hiperkaliemii. Za dużo potasu we krwi może być także skutkiem przyjmowania leków nasercowych. Jeśli już dojdzie do takich okoliczności najlepiej jest w rozsądny sposób wyeliminować produkty spożywcze mające w sobie najwięcej potasu. Podwyższony potas może być skutkiem zbyt częstego wykorzystywania w diecie składników o dużej zawartości soli lub jej substytutów. Wysoki poziom potasu przejawia się również w osłabieniu, obniżeniu tętna, a także w bardzo drastycznych przypadkach także jego zatrzymania. Należy wiedzieć, że w przypadku bardzo zaawansowanej hiperkaliemii dochodzi do zatrzymania się naturalnego procesu, dzięki któremu potas był wydalany z organizmu.

Potas i jego rola w funkcjonowaniu organizmu

Znaczenie potasu w prawidłowym działaniu naszego organizmu jest ogromne i należy o tym wiedzieć, aby kontrolować jego ilość i nie dopuszczać do tego, aby pojawiały się niedobory czy nadmiary. Potas jest składnikiem, dzięki któremu nasze ciało pracuje poprawnie. Wynika to z jego korzystnego wpływu na równowagę wodną i elektrolitową, a także regulację zachodzącą w liczbie jonów oraz ilości wody w komórkach. Jego obecność pomaga w utrzymaniu zdrowego ciśnienia krwi, a także wspiera pracę serca oraz mięśni. Ma także znaczącą rolę jeśli chodzi o metabolizm białek oraz węglowodanów pochodzących z naszej diety. Człowiek potrzebuje go także do wzrostu oraz zachowania poprawnego działania jelit. Produkty bogate w potas są zatem w stanie ochronić człowieka przed dużą ilością dolegliwości. Na co dzień niewiele osób zastanawia się nad tym, czy jest dostępny w posiłkach, co może mieć zły wpływ na samopoczucie. Warto zatem wiedzieć jak wyglądają najczęstsze objawy braku potasu, a także to jak obniżyć poziom potasu w jak najłatwiejszy sposób. Dobrą metodą uniknięcia dolegliwości jest tworzenie swojego jadłospisu w taki sposób, aby znajdowały się tam wszystkie makroelementy niezbędne do poprawnego funkcjonowania.

Źródła potasu – gdzie szukać produktów bogatych w ten pierwiastek?

Najczęstszym utrudnieniem, przez który duża część osób narzeka na niedobory jest brak wiedzy na temat tego, gdzie dane pierwiastki się znajdują. Źródła potasu są natomiast na wyciągnięcie ręki i wcale nie trzeba ich długo szukać. Cenną informacją jest zapotrzebowanie, ponieważ każdy w zależności od wieku ma je inne i trzeba brać to pod uwagę decydując się na naturalną suplementację czy witaminy. Najwięcej potrzebują kobiety, które karmią piersią, bo ponad 5 tysięcy mg potasu, a najmniej dzieci do 6 miesiąca życia. Gdzie jest najwięcej potasu? Jest to najczęstsze pytanie jakie pojawia się u osób rozpoczynających świadome odżywianie. Są to bezkonkurencyjnie warzywa w postaci pomidorów, brukselki, szpinaku czy kalarepy. Jak widać są to produkty spożywcze często wykorzystywane w kuchni. Źródło potasu to także grzyby czy suszone owoce, świeże banany oraz awokado. Potas źródło co może zdziwić to również produkty o dużej ilości nabiału takie jak mleko czy jogurt. Drób oraz wieprzowina to także produkty w czym jest potas. Nie ma zatem potrzeby wykraczania poza kuchnie oraz produkty w niej się znajdujące. To co zawiera potas jest często pod ręką. Jeśli natomiast z jakiś przyczyn nie chce się spożywać tego typu wariantów to można zdecydować się także na witaminy bądź leki. Są to zazwyczaj rozwiązania powszechnie wykorzystywane w przypadku walki ze skurczami.

Kontrola makroelementów oraz witamin występujących w organizmie

Jak ze wszystkimi dolegliwościami oraz zdrowiem najważniejsza jest profilaktyka. O wiele lepiej zapobiegać niedoborom czy nadmiarom niż później szukać sposobów na to jak obniżyć poziom potasu. Niestety duża część osób wciąż nie ma świadomości na temat tego jak istotne są badania w codziennym funkcjonowaniu i jak wielu problemów można, dzięki nim uniknąć. Osoby niemające trudności ze zdrowiem powinny wykonywać badania krwi przynajmniej raz w roku natomiast osoby z dolegliwościami najlepiej dwa razy na rok. Większość badań należy wykonywać na czczo, aby mieć jasny obraz tego jak funkcjonuje układ.

Zamów zestaw
Próbny
Sprawdź
Zobacz gdzie
Dowozimy
Sprawdź

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.