Dieta na zaparcia – u kogo jest konieczna?

Zaparcia są dokuczliwą przypadłością, która może pojawić się w każdym wieku. Związane są z nieprawidłowym funkcjonowaniem naszego układu pokarmowego. Często związane są również z innymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Skutecznym sposobem w walce z nimi jest dieta. Jak ją przygotować? Sprawdź sam!

Kiedy warto wprowadzić dietę na zaparcia?

Co jeść przy zaparciach to kwestia, którą wiele osób zaczyna poruszać jeśli dolegliwości dotkną właśnie jego. Nie ma co się dziwić jest to uciążliwe zjawisko, które w dużej mierze decyduje o samopoczuciu czy komforcie życia. Najbardziej problematyczne są zaparcia, które występują często i nie mają żadnej uzasadnionej przyczyny. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest w pierwszej kolejności skierowanie się do lekarza. Regularne wykonywanie badań czy szybkie reagowanie w razie pojawienia się jakiś dolegliwości to najlepsze co można zrobić dla swojego ciała oraz zdrowia.

Dieta lekkostrawna przy zaparciach jest w stanie w bardzo korzystny sposób wpłynąć na funkcjonowanie układu pokarmowego. Nie należy również zapominać o tym, że każdy człowiek jest jednostką indywidualną i u każdego rytm wypróżnień może być zupełnie inny. Przyjmuje się, że o prawidłowym działaniu metabolizmu mówimy gdy dziennie będziemy oddawać od 1-3 stolce. Duże znaczenie ma również sama forma wypróżnień – czy są one bolesne oraz to jak wygląda stolec. Co ciekawe wypróżnianie się raz w ciągu trzech dni również można uznać za prawidłowe pod warunkiem, że nie będą towarzyszyły temu zaparcia. Co jeść przy silnych zaparciach będzie zatem kwestią osobną w zależności od człowieka.

Bardzo duże znaczenie w tym w jaki sposób funkcjonuje nasz organizm ma przede wszystkim to co jemy, czy towarzyszy nam stres oraz czy pamiętamy o regularnym dostarczaniu naszemu organizmowi odpowiedniej ilości wody. Kobiety są szczególnie narażone na problemy z wypróżnianiem się podczas cyklu menstruacyjnego. Oznacza to, że w określeniu czy dotyczy nas problem zaparć najważniejsze jest to aby kontrolować swój organizm i w razie potrzeby reagować błyskawicznie, a dzięki temu szybko powróci się do dobrego samopoczucia.

Jakie objawy towarzyszą zaparciom?

Jaką dietę stosować przy zaparciach to aspekt, od którego należy rozpocząć zmiany w swoich nawykach żywieniowych jeśli doszło u nas do trudności z wypróżnianiem się. Jest to jedno z najrozsądniejszych rozwiązań, bo to co jemy bezpośrednio wpływa na to jak wygląda nasz stolec i jak często występuje. Zaparcia bardzo łatwo jest rozpoznać, gdyż ich występowanie daje charakterystyczne objawy, których nie da się przeoczyć. Należą do nich:

  • Długi czas bez odwiedzania toalety
  • Zaburzenie rytmu wypróżniania się
  • Uczucie ciężkości w dolnych partiach brzucha
  • Wzdęcia
  • Uczucie parcia i chęci oddania stolca
  • Bolesne wypróżnianie się.

Tego typu objawy mogą również pojawić się w przypadku zatwardzenia, które to jest zjawiskiem mniej problematycznym i zazwyczaj po jednym dniu ustępuje. Jeśli jednak taki zespół objawów występuje znacznie częściej, a do tego dochodzi również ból brzucha czy brak apetytu niezbędne jest odwiedzenie specjalisty. Ten zaleci badania, a także zaproponuje lekkostrawny jadłospis. W takich dolegliwościach co jeść przy wzdęciach i zaparciach jest najważniejszą kwestią, ponieważ niezbędne jest odciążenie układu pokarmowego, aby ten mógł wrócić do normy.

Produkty zalecane przy zaparciach

Dieta przy zaparciach u dorosłych to kluczowy sposób na to, aby jak najszybciej pozbyć się niechcianego problemu. Wciąż mało osób ma świadomość na temat tego, że prawidłowe żywienie ma drogocenny wpływ na stan zdrowia oraz samopoczucia. Osoby mające poprawnie ułożony jadłospis opierający się na zbilansowanych posiłkach cieszą się o wiele lepszymi wynikami niż w przypadku osób, które stale decydują się na żywność przetworzoną. Większości sytuacji takich jak zaparcia można by uniknąć jeśli dieta opierałaby się na produktach zdrowych i pełnych witamin. Jeśli jednak już dojdzie do zaniedbać i żywienie w zaparciach jest konieczne to najlepiej sięgać po następujące produkty:

  • Pieczywo zarówno żytnie, razowe jak również wzbogacone otrębami mającymi korzystny wpływ na rytm wypróżnień
  • Dziki ryż
  • Siemię lniane podawane w wersji zmielonej, można wykonać z tego papkę łącząc siemię z gorącą wodą
  • Jogurty wzbogacone dużą zawartością zdrowych bakterii
  • Mięso ubogie w tłuszcz
  • Duże ilości warzyw
  • Gotowane ziemniaki
  • Maślanka, jajka.

Dieta przy zatwardzeniach nie jest zatem mocno ograniczona, a jej zasady mocno związane są z tak zwaną dietą bogatoresztkową. Wynika to przede wszystkim z dużej ilości błonnika pokarmowego, który w bezpośredni sposób wpływa na to jak działa nasz metabolizm. Oczywiście jadłospis przy zaparciach powinien brać pod uwagę również odpowiednią ilość wody. Osoby cierpiące na wzdęcia czy zatwardzenia nie mogą zapominać o tym produkcie gdyż zwiększona podaż błonnika przy jednoczesnym odwodnieniu mogłaby sposowodać, że wszystkie objawy nasilą się. Niezbędne jest zatem stosowanie się do wszystkich zasad diety.

Jakie produkty wykluczyć z diety jeśli pojawią się zaparcia?

Dieta dla dziecka przy zaparciach powinna przede wszystkim opierać się na składnikach lekkostrawnych. To właśnie jedzenie tłustych potraw oraz przetworzonej żywności sprawia, że tego typu dolegliwości mogą się pojawiać. Niestety świadomość na temat poprawnego dbania o swój jadłospis wciąż jest niewielka i duża część osób stale sięga po mało atrakcyjne dla organizmu warianty. Dzieje się tak zarówno w związku z ograniczoną wiedzą ale także z braku czasu. Chcąc usprawnić swój metabolizm podczas zaparć warto wykluczyć następujące artykuły spożywcze:

  • Produkty wykonane z białej mąki – pieczywo, makarony
  • Nabiał o dużej zawartości tłuszczu
  • Wszystkie potrawy smażone
  • Żywność przetworzona – fast-food
  • Tłuste mięsa
  • Produkty o dużej zawartości cukru, w tym napoje słodzone.

Jeśli nasza dieta skupia się wokół tego typu zestawu produktów to nie ma się co dziwić, że dieta przy zaparciach musi zostać wprowadzona. To właśnie wszelkiego rodzaju produkty tłuste, słodkie czy ciężkostrawne powodują zaleganie treści w żołądku i jelitach. Przy walce ze wzdęciami pomocne może okazać się również wprowadzenie aktywności fizycznej. Dieta przy zaparciach spastycznych w połączeniu ze sportem da bardzo dobre efekty i jednocześnie pozwoli zrzucić zbędne kilogramy. Nie musi być to wcale obciążający sport biorąc pod uwagę ilość dyscyplin z jakich można korzystać w dzisiejszych czasach.

Inne sposoby leczenia zaparć

Dieta przy zaparciach i hemoroidach, które często są następstwem długotrwałych problemów z wypróżnianiem się jest zawsze najlepszym wariantem i powinna być stosowana także kiedy dany problem nas nie dotyczy. Oczywiście nie jest to jedyny sposób na to, aby wesprzeć funkcjonowanie swojego organizmu. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie suplementów. Osoby mające problem z wypróżnianiem się często cierpią również na niedobory żelaza, cynku czy miedzi. Są to preparaty, które można dostarczać z pokarmami ale znajdują się również w formie suplementów. W okresach zaparć dobrze jest sięgnąć po tego typu medykamenty.

Jaka dieta przy zaparciach to jedna z częstych kwestii i konsultowanie jej nie jest niczym złym. Nie można tego powiedzieć natomiast o samodzielnym przyjmowaniu leków na przeczyszczenie. Duża część osób, która boryka się z zaparciami chce pomóc sobie samemu. Zamiast zdecydować się na lekkostrawne posiłki sięga po pomoc doraźną, która tak naprawdę w żaden sposób nie rozwiązuje problemu. Ponadto tego typu lekarstwa zawsze powinny być konsultowane z lekarzem, a ich samodzielne przyjmowanie może okazać się niebezpieczne w skutkach.

Dieta w zaparciach opiera się na konkretnym zestawie artykułów spożywczych, dzięki czemu jej przygotowanie nie powinno wiązać się z dużymi wymaganiami czy też koniecznością zastanawiania się nad sposobem przygotowania posiłku. Niektóre osoby mimo to mogą mieć problem ze stworzeniem dla siebie lekkostrawnych wariantów diety. Nie jest to jednak powód sprawiający, że konieczne jest zrezygnowanie ze swojego dobrego samopoczucia i sięganie po warianty gotowe chyba, że jest nim dieta pudełkowa Warszawa. W odróżnieniu od potraw fast-food tego typu wariant w pełni charakteryzuje się zdrowym wykonaniem i opiera się na produktach wysokiej jakości. Catering dietetyczny Kraków stale zdobywa zainteresowanie, a jest to związane przede wszystkim z faktem, że podczas tego typu diety nie trzeba gotować. Zespół dietetyków dba o to, aby przygotowywane zestawy były zgodne z indywidualnymi potrzebami oraz preferencjami. Jest to bardzo ważna kwestia, dzięki której wiele osób przestaje mieć problem z utrzymaniem diety. To co jemy powinno przede wszystkim smakować nam i być różnorodne, gdyż w przeciwnym razie może dojść do monotonii i zrezygnowania z diety. W przypadku cateringu dietetycznego Poznań nie ma o tym mowy, ponieważ każdego dnia dostarczane są zupełnie inne zestawy.

Czytaj więcej:

Zamów zestaw
Próbny
Sprawdź
Zobacz gdzie
Dowozimy
Sprawdź

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.